Kies je voor De Zilvermaan Bloemstede, dan kies je voor een kleinschalige school. Met grote voordelen. We hebben oog voor elkaar, voor onze leerlingen en voor de ouders. Samen bouwen we aan de toekomst van onze leerlingen, waarin zij echt hun vleugels kunnen uitslaan. We helpen hen hun eigen plek te vinden in de wereld, waarin zij hun eigen talent kunnen ontdekken en ontwikkelen. We noemen dat: vrij om te worden wie je bent. Stuk voor stuk voordelen, die mooi verbeeld worden door de zeldzame vlinder, waarnaar onze school vernoemd is: De Zilveren Maan.

Ons onderwijs. Echt anders.

Bij De Zilvermaan Bloemstede geven we onderwijs op een manier, die echt anders is. In augustus 2023 zijn wij gestart met een nieuw schoolconcept, waarin de ontwikkeling van het kind in de breedste zin van het woord centraal staat. In het kort:

1. We werken met leerdoelen: Voor de leerkracht en de leerling is duidelijk welke doelen er geoefend moeten worden. Er is ruimte om langer of juist korter met een leerdoel van bijvoorbeeld rekenen bezig te zijn. Kinderen ervaren eigenaarschap en zijn betrokken bij hun eigen ontwikkeling.
  2. Betekenisvol onderwijs vinden wij heel belangrijk. Zo werken we gedurende het schooljaar met steeds een nieuw thema waar alle leerlingen van de hele school mee bezig zijn. Thematisch werken zorgt voor een grote woordenschat en beter begrip voor de wereld om ons heen.
  3. Samen leren leven staat centraal. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen leren wie zij zijn, hoe zij met elkaar omgaan en hoe zij iets kunnen betekenen voor de mensen en wereld om hen heen.

Gouden regels. Heel belangrijk.

Ons leerklimaat is veilig en prettig. De Zilvermaan Bloemstede is een Vreedzame School. Zo bieden we onze kinderen een veilige omgeving. Een fijne plek, waar ze zich gezien en gehoord voelen. En waar we onze kinderen leren op een prettige, respectvolle en positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan. Daarvoor hebben we ‘gouden regels’ opgesteld. Die hebben we goed zichtbaar in de school opgehangen: in de hal en in alle groepen. Daarnaast werken we met mediatoren. Dat zijn leerlingen, die we vragen om andere kinderen te helpen bij het oplossen van conflicten. Ook dat vinden we heel belangrijk.

Het continurooster. Wel zo helder.

Bij De Zilvermaan Bloemstede werken we met een continurooster. De schooltijden zijn dus voor alle leerlingen gelijk. En alle kinderen lunchen in de klas. De kinderen gaan op alle dagen van 8.30 tot 14.15 naar school. Dat betekent dus ook dat alle kinderen op hetzelfde moment gebracht en gehaald kunnen worden. Zo brengen we rust en duidelijkheid in de dag, voor onze leerlingen, voor ouders en voor ons team.

De schooldag. Een eerste indruk.

Onze schooldag begint voor de kleuters in de kring. Daar wordt gepraat, gezongen, taal-, of rekenspelletjes gedaan, of er wordt een verhaal verteld. Daarna gaan ze aan de slag met het verdere dagprogramma. Dat bestaat vooral uit spelend leren en is duidelijk anders dan in de hogere groepen.

De kinderen in de hogere groepen starten in de ochtend met de basisvakken: taal, lezen en rekenen. Tijdens het middagprogramma krijgt onderzoekend en ontdekkend leren een grote plek. Kinderen gaan projectmatig aan de slag gaan met vakken als geschiedenis, natuur en aardrijkskunde passend bij het schoolbrede thema van dat moment. Hierdoor worden ook andere vaardigheden aangeleerd, denk aan creatief zijn, samenwerken, leren presenteren en zelf problemen leren oplossen.

Toekomstgericht onderwijs.

Bij De Zilvermaan Bloemstede vinden we het belangrijk dat onze kinderen goed voorbereid worden op de veranderende wereld om ons heen. Natuurlijk speelt de computer daarbij een belangrijke rol in de lessen. We gebruiken vanaf groep 1 digitale hulpmiddelen in de klas. Daarnaast stimuleren we persoonlijke interactie, laten we leerlingen veel samenwerken en sporen we kinderen aan om kritisch te denken, maar ook te werken aan hun presentatievaardigheden en het geven en ontvangen van feedback. Stuk voor stuk vaardigheden die we belangrijk vinden om onze kinderen mee te geven, in hun groei naar de toekomst toe.

Wilt u meer weten over de inhoud van de lessen? Kom langs voor een kennismaking!

Eén Zilvermaan. Twee locaties.

Basisschool De Zilvermaan heeft twee locaties in Maarssenbroek. Eén in de wijk Bloemstede en één in de wijk Fazantenkamp. Beide locaties zijn zelfstandig, hebben hun eigen unieke kenmerken en hun eigen manier van werken. Wel delen wij een aantal uitgangspunten: samen leren, samen spelen, respect hebben voor elkaar, rust en aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden. Evenals Bloemstede heeft Fazantenkamp een kleinschalig karakter, is er oog voor ieder kind en is ouderbetrokkenheid belangrijk.